Ad Arma
Ad Arma (Rotterdam, 1954) reist in meer betekenissen van het woord. Hij werkt in de stilte van zijn grote schuur en bij voorkeur ‘s nachts en verdiept zich in de mysteries van het leven in is geďnteresseerd in de meest uiteenlopende exotische en mystieke culturen.
Ad Arma zegt zelf dat hij in zijn atelier, als hij alleen is en het rumoer van de samenlevering verstomt, een veel grotere gevoeligheid ontwikkelt. Gewaarwordingen laten zich niet zo makkelijk meer onderbrengen in de hokjes van horen, zien, tastzin of emoties.
Het spel dat Ad zo in etsen en scultpuren speelt, is dat van de voortdurende afwisseling tussen onuitputtelijke mogelijkheid en kortstondige, gedeeltelijke werkelijkheid. Elke techniek bezit een eigen karakter dat past bij een specifieke stemming. Terugkerende thematiek in het oevre van Ad Arma is het samenvallen met het verleden en de toekomst in de dromen van het heden.
De recente bronzen sculpturen worden gekenmerkt door grillige contouren. De vormen van zijn plastieken schijnen ons iets te willen vertellen dat groter is dan de beelden zelf. Opvallend zijn de verticale lijnen. Nooit echter wordt de vorm zo uitgesproken dat er een in alle details herkenbare mens verschijnt. Dat vermijdt Ad opzettelijk. Hij vervaardigt een sculptuur waarin een lineaire mens uitgebreid is met een ernaasthangend raster van brons. Zo beginnen mens en raster sterk op elkaar te lijken. Ad Arma verklaarde dat het extra raster gezien kon worden als een antenne.
In zijn etsen zien we veel geometrische coordinatenstelsels, strakke meetkundige lijnen en sterrenconstellaties. De ene keer is het alsof we een melkwegstelsel zien, dan wel ‘zwarte gaten’ in het heelal, de andere keer tekent hij een cirkel die door de kleuren afwisselend bol lijkt of de ingang van een tunnel die naar een andere plek voert. “Tijdloos werk maken! Niks te maken met tendensen. Ik ben de enige die bepaalt wanneer iets, een werk af is, wat goed is en wat niet.”
Publicatie & tentoonstelling
In samenwerking met diverse galeries, waaronder ook galerie De Compagnie, verschijnt tevens de publicatie ‘Een wolf op de drempel’.
Het boek geeft een leidraad bij de ontelbare werken die uit zijn handen zijn ontstaan en tevens een boek voor wat er nog gaat ontstaan. De rijk geďllustreerde publicatie omvat een selectie sculpturen die Ad Arma tot op heden vervaardigd heeft en een prachtig beeld van de ontwikkelingen in het grafisch oevre.
In de ruimtes van Galerie De Compagnie zullen diverse periodes belicht worden van zowel etsen als sculpturen. Het resultaat is een opmerkelijke tentoonstelling.